2002. október 17-e óta működik jelzőrendszeres házi segítségnyújtás Makón. Kezdetben 40 db készülékkel, 2006. január 1-jével a készülékek száma 60 darabra emelkedett, melyből 10 db kistérségi településekre lett kihelyezve.
A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás célja, feladata
- A saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készüléket használni képes, krízishelyzetbe kerülő idős emberek megsegítése.
- Elősegítse és lehetővé tegye az akut módon felmerülő problémák – rosszullét, lakáson belüli baleset – azonnali illetve rövid időn belüli megoldását.
- Növelje az ellátott biztonságérzetét, csökkentse az egészségi ártalmakat, lehetővé tegye a közvetlen kapcsolattartást az ellátó intézménnyel, hozzájáruljon a jobb életminőséghez.
A szolgáltatás előnyei:
A jelzőkészülék kicsi, nem akadályozza viselőjét a mindennapi tevékenységek elvégzésében.
Könnyen működésbe hozható, elég egy gombot megnyomni.
A jelzéstől a segítségnyújtásig. Avagy, hogyan működik a jelzőrendszer?
A jelzőkészülék nyomógombjának megnyomása esetén közvetlen riasztás érkezik a diszpécser központba. A diszpécser visszahívja az ellátottat és azonnal „riasztja” a gondozónőt is, aki minden esetben a helyszínen győződik meg az ellátott állapotáról és teszi meg további intézkedéseit az ellátott érdekében. A jelzés beérkezését követően a gondozónőknek maximum 30 perc áll rendelkezésükre a helyszínre érkezésre. A probléma súlyosságától függően vagy önállóan oldják azt meg, vagy az orvosi ügyelet illetve mentőszolgálat segítségét kérik.
A szolgáltatás az év minden napján folyamatos 24 órában működik. Munkaidőn kívül a szolgáltatást készenlét formájában biztosítja az intézmény.
Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a jelzőrendszeres házi gondozással az idősek hosszú ideig, saját lakó környezetükben gondozhatók és bentlakásos intézménybe csak akkor kerülnek, ha egészségi állapotuk véglegesen megromlik.
A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás térítési díjköteles.
Az igénybevétel menete:
- Az ellátás igénybe vétele önkéntes, az ellátást igénylő illetve törvényes képviselője kérelmére történik.
- Ezt követően az intézményvezető felkéri a szakmai vezetőt egészségügyi állapotfelmérés elvégzésére, mely az igénybevevő lakóotthonában történik.
- A szakmai vezető javaslata valamint a becsatolt dokumentumok alapján az intézményvezető dönt a kérelem elfogadásával kapcsolatban, melyről az igénylőnek írásban értesítést küld.
Térítési díj:
A szolgáltatásért jövedelemtől függően térítési díjat kell fizetni.
A térítési díj kiszámítása az igénybe vett szolgáltatásnak megfelelően történik, amely az intézményi térítési díj alapján az igénybe vevő jövedelmének figyelembe vételével kerül megállapításra, ami nem haladhatja meg annak 2%-át. (1993. évi III. tv. 116.§ (3) bek. alapján)
A térítési díjat a többször módosított 29/1993. (II. 17.) Kormányrendelet alapján Makó Város Önkormányzat Képviselő-testülete rendeletben szabályozza, évi egy alkalommal.
Elérhetőség
Cím: 6900 Makó, Tinódi u. 8/A.
Telefonszám: 62/213-420
(6-os mellék házi segítségnyújtás)
(7-es mellék jelzőrendszeres házi segítségnyújtás)
Szakmai vezető: Szabó Szabolcs
E-mail: gondozasicsopmako@gmail.com